Rata vozi najbrže

P. ŽIVKOVIĆ

02. 10. 2010. u 20:56

”Novosti” istražuju: Da li se više isplati kupiti polovni automobil ili novi na kredit. Nova vozila pojeftinila za nekoliko hiljada evra

DA postoji ispit, recimo na Harvardu, na kojem bi bilo postavljeno pitanje “tržište Srbije”, teško da bi ga i najperspektivniji student položio. Jer, kod nas, čini se, vladaju sasvim neki drugi “ekonomski zakoni”.

Dok svi u Evropi beleže pad prodaje automobila, na srpskom tržištu nije tako - u martu je prodato 4.950 vozila (prošle godine u istom mesecu 2.800), a u avgustu, tradicionalno slabom mesecu za prodaju automobila - 2.850!

ZARADITE KUPUJUĆI SVE više građana prave i sledeću računicu. Umesto da iskeširaju, na primer, 10.000 evra za vozilo, plate samo učešće (a neka vozila se prodaju i bez učešća), a ostatak oroče. U Alfa banci na mesec dana (kamata 5,5 odsto na godišnjem nivou) za 9.000 evra dobijete 41,25 evra, pa ako to primenite na, recimo, “sitroen C4”, rata vam je za toliko manja od 157 evra. Pri tom, svi proizvođači daju punu fabričku garanciju na 100.000 km, na tri, pet ili čak na sedam godina.

I nije to rezultat pripomaganja “Fijata” iz Kragujevca. Prošle godine u avgustu prodato je 1.990 “punta”, ove 780. A direktni konkurenti “Fijata” u ovom segmentu, pa čak i u klasi iznad, prodali su više od 1.550 automobila. “Punto”, trenutno na popustu za još 500 evra, nije, dakle, “lokomotiva” našeg tržišta.

Uvoznici automobila su smanjili marže, sačinili povoljnije aranžmane sa lizing kućama i bankama, pa su, iako opterećeni carinom od 10 odsto (za evropska vozila, a za ostala 12,5) i velikim porezima, automobili naprasno pojeftinili za nekoliko hiljada evra.

Tako dolazimo do još jednog apsurda. Isplativije je kupiti novi automobil nego polovni.

Računica je jasna. Da biste kupili, recimo, automobil star četiri godine (nemačka istraživanja pokazuju da posle četvrte godine i pređenih 120.000-150.000 kilometara drastično rastu troškovi održavanja) za vozilo “B” segmenta, koje je i nosilac našeg tržišta, potrebno je minimalno pet-šest hiljada evra.

Novo vozilo možete kupiti za samo 1.000 do 1.500 evra keša, a ostatak plaćate na rate sa relativno niskim kamatama. Pri tom su skoro svi uvoznici, od “sitroena” do “forda”, “renoa”, “pežoa” ili “hjundaija” ponudili i kreditne aranžmane kod kojih niste u obavezi da plaćate kasko!

AUTO-PIJACE PROMET na placevima polovnih vozila, vozilima vraćenim sa lizinga, ali i na najvećoj auto-pijaci u Bubanj potoku, daleko je od “zlatnih vremena” . - Uglavnom se prodaju jeftinija vozila. Ona skuplja su, po pravilu, predmet zamene, doplate i sličnih aranžmana - kaže upravnik auto-pijace u Bubanj potoku Radoslav Stepanović. I na placevima polovnih vozila je slaba prodaja uslovila pad cena. Cenjkanjem je moguće sniziti cenu i za hiljadu evra...

Za primer ćemo uzeti model “sitreon C4” sa motorom 1,4 litra, koji se nudi sa izuzyzetno bogatim paketom opreme za 10.880 evra. Da biste odvezli vozilo iz salona potrebno vam je 1.088 evra za učešće, a prodavci će vam odraditi kompletnu papirologiju, nemate obavezno kasko osiguranje, nisu vam potrebni žiranti, a rata vam je, na šest godina, 157 evra!

Sitroen C4”, sa istim motorom, i sa dosta lošijim paketom opreme, star četiri godine, vlasnici na auto-pijacama u Srbiji traže oko 8.000 evra. Na nemačkom automobile.de sajtu slično vozilo, i to bolje opremljeno, staro dve godine (iz juna), koje je prevalilo 43.500 kilometara, košta 10.990 evra.

Još drastičniji je slučaj kod “punta”. Cene polovnjaka kreću se oko 5.000 evra (godišta 2005-2006), a kragujevački, na kredit, dobijate za stotinak evra mesečno. Logika “koliko to izađe na kraju kredita” nije ispravna. Jer, starije vozilo više troši, troškovi održavanja su znatno veći, a o bezbednosti i da ne govorimo.

Kad se svede računa, svakako je bolje kupiti novo vozilo. Doduše, kazaćete vi, a mi se potpuno slažemo, teško je to sa prosečnom platom od 330 evra. Pa ipak, nisu ni stranci, a ni vanzemaljci, kupili u prvih osam meseci ove godine u Srbiji više od 27.000 novih automobila.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (9)

Dragan

02.10.2010. 22:40

Tesko je reci koja je od ove dve opcije gora. Kupovinom novog automobila na kredit placa se najmanje 30-40% vrednosti automobila iznad njegove cene kroz kamate, provizije, itd. Kupovinom polovnog automobila placa se njegova realna cena ali su mu i veci troskovi odrzavanja i eksploatacije a kraci mu je radni vek. Najpametnije je kupiti novi automobil za gotovinu. Ako zainteresovani kupac nema gotovinu, preporucujem mu da se strpi, stedi 2-3 godine, onda kupi kola i jos ce mu ostati neke pare.

CxoHe

06.11.2010. 20:30

@Dragan - Zasto bi se strpeo, kada ima brdo automobila koje moze kupiti na lizing/kredit za 0% kamate??!!Recimo samo Hundai i30, Cruse, vecina Renoa....cak i da imam gotovinu, pametnije je staviti nju na kamatu u banku i od kamate placati delimicno ratu.

dejan

02.10.2010. 22:55

Trebalo bi videti kako su sada pojevtinili vozila za par hiljada evra a dosada su nas drali...tako rade i sa mlekom, marze,marze, odrase nas..predlazem da niko ne kupi kola do nove godine...bravo za clanak, i predlazem da ih pitate koliko sada zaradjuju po kolima a koliko su to radili pre ...

jadran

02.10.2010. 22:59

srbijo zemljo...pa kod nas kradu i na hlebu kako ne bi i na kolima..pri tome niko ne pominje da u starim kolima, koja su nenormalno skupa , se mnogo lakse gine, alii ovde je glava najevtinija...bravo za clanak

vlada

02.10.2010. 23:01

a ko ce da vrati coveku pare koji je kupio sitroen proletos za 16 hiljada a sada jos bolje opremljen daju za mnogo manje pare..

stole

03.10.2010. 14:52

Cene polovnjaaka su kod nas naduvane u Nemackoj bar znate sta kupujete jer je obavezan servis i servisna knjizica je sveto pismo a kod nas kupujete macku u dzaku...mislim da je nemoguce da je u srbiji prodato 27000 novih kola pa narod nema leba da jede ili su sve kupili u beogradu

Nemanja

04.10.2010. 07:35

Ne bih se baš složio oko članka a naročito ne za C4...Skup,gotovo preskup za održavanje,motor neotporan na naš ´evrodizel´.Oprema kod automobila koji se prodaju po ceni od 10.000 je uglavnom siromašna,bele boje ,troja vrata stariji modeli...Polovnjaci u inostranstvu(Holandija,Nemačka,Belgija...)su očuvani ,imaju servisnu knjižicu i u odličnom su stanju.Comfort Corsa košta 20000 e a polovna 4 godine je oko 5500-6000e...Hvala lepo

fandjo

04.10.2010. 18:09

Pa i nije vam bas neki clanak. Covek koji je ovo pisao gledao je samo cistu racunicu, ali i ne to d je polovni auto od 3-4 godine takoreci nov.Taman je razradjen i moze mnogo da se koristi kod nas. Takodje, treba imati u vidu i kvalitet nasih puteva, pa je misljenje mojih drugara-strucnjaka za automobile da je bolja dva polovna u odredjenom vremenskom intervalu , nego jedan nov. A posebna prica je kriza kod nas, kad narod nema leba da jede, koliko njih moze da da 157 evra. za ratu za citroen-4.

CxoHe

06.11.2010. 20:25

@fandjo - Koliko njih??/Pa video si valjda, najmanje njih 27.000. 3-4 godine,pa takoreci nov :))Brate moj, na kakvim si ti drogama???